Vakaruose užgimstančios tendencijos, nors ir vėluodamos metus kitus, atkeliauja iki mūsų, o tada šiek tiek vėtytos ir mėtytos, skirtingais lygmenimis išdiskutuotos, vis dėlto prigyja. Tiesa, prigyja daugiau mažiau modifikuotos, apšlifuotos ir, be abejo, prisitaikiusios prie vietos mentaliteto. Greitojo maisto restoranų „american size“ porcijos buvo sumažintos iki lietuviškų skrandžių, hipsteriai pas mus atpažįstami tik iš raginių akinių ir siaurų džinsų, o apibūdinimas „indie“ kažkodėl prigyja kas antrai naujai grupei… Mados tinklaraščiai, žargoniškai mieliau vadinami tiesiog blogais, tapo dar vienu pasauliniu šių dienų užkratu, tačiau jų adaptacija Lietuvoje vos pastebima.
Niujorke, Londone, Paryžiuje ar kituose kosmopolitizmo lopšiuose mados tinklaraštininkai jau ne pirmus metus jaučiasi kone informacijos amžiaus dievaičiais: apsikarstę fotoaparatais medžioja gatvės stileivas, drąsiai kritikuoja aukštosios mados viršūnėles, sėdi pirmose kolekcijų pristatymų eilėse, kuria vardinius daiktus, reklamuoja drabužių „brandus“ ar dalija interviu „Vogue“, o tuo metu Lietuvoje – beveik štilis. Gal lietuviški mados tinklaraščiai tiesiog neranda terpės augti? O gal tai – būsimas masių užkratas? Ieškome atsakymo ir remiame prie sienos tris skirtingos koncepcijos mados tinklaraščių autores.
Vienija meilė madai
„Spintos guru“ kūrėja – abiturientė ir žurnalistė Deimantė. Klaipėdietė savo tinklaraštį pradėjo rašyti 2007-aisias, o dabar jos blogą aplanko per 1300 lankytojų kasdien. „Spintos guru“ asmeniškumų rasti sunku – čia pateikiamos išsamios mados žurnalų apžvalgos, kolekcijų pristatymai, dėmesio vertos reklamos kampanijos ir fotosesijos, stiliaus ikonos, mados istorija ir t. t. „Mada – ypatinga meno rūšis, esanti žmogui arčiausiai odos ir sugebanti nepaliaujamai atnaujinti savo veidą. Nors ir juokaudama kartoju Oscaro Wilde’o mintį, jog „mada yra toks bjaurus dalykas, kad ją tenka keisti kas pusę metų“, man ji reiškia labai daug. Dalytis tuo, ką sužinau, – malonu, todėl ir rašau“, – sako Deimantė.
Nuo 2009-ųjų po „Everyone loves fashion“ vardu besislepiančios studentės kaunietės Miglės tinklaraščio koncepcija – kitokia. Kasdien maždaug pusę tūkstančio kartų peržiūrimuose įrašuose vietoj tekstų – ištisi įkvepiančių mados fotografijų klodai. „Jų paieška dažnai užtrunka kelias valandas. Gražios, ryškios ir didelio formato nuotraukos visada patraukia akį, o jei ir raidžių šriftas neįprastas – tiesiog puiku. Dabar visi mane įkvepiantys dalykai vienoje vietoje – mano tinklaraštyje, o šios inspiracijos pasiekiamos kiekvienam skaitytojui“, – pasakoja Miglė.
Trečius metus moksleivės iš Vilniaus Kristės kuriamas tinklaraštis „Feed your fashion animal“ skaičiuoja nuo 600 iki 800 kasdienių peržiūrų. Tokio tipo blogai – itin populiarūs užsienyje. Kristė, kaip ir daugelis kitų „fashionistų“, ima fotoaparatą į rankas ir fiksuoja savo sukurtus drabužių derinius. „Noriu pasidalyti stiliaus idėjomis su žmonėmis iš viso pasaulio, tikiuosi, kad įkvepiu skaitytojus. Idėjos gimta savaime, o jas įgyvendinti netrunka – draugai visuomet pasiruošę nuspausti fotoaparato mygtuką. Nuotraukas retušuoju, komponuoju, derinu spalvas – bandau skaitytojams pateikti kuo estetiškesnį savo darbo rezultatą“, – sako Kristė.
Laikas suaugti
Lietuviškos mados „blogosferos“ merginos kol kas neliaupsina. Pasak Deimantės, mūsų tinklaraščiai dar neišaugę iš paauglystės: „Pačią idėją nugali pašaliniai dalykai – taip vietoj įdomių fotografijų ar informacijos randame „Ką aš šiandien veikiau“ tipo rašinėlius. Su užsienietiškais lygintis dar anksti – ten ši kultūra daug labiau išsivysčiusi nei čia.“ Kristė teigia, kad lietuviai – pernelyg atsargūs: „Bandoma kopijuoti populiarius užsienio mados tinklaraščius, idėjas, stilių, net apipavidalinimą. Į vieną vietą sukrauti visas patinkančias ne savo nuotraukas – štai ką lietuvaičiai tikrai moka.“
Kur kas atlaidžiau tinklaraštininkės atsiliepia apie savo įrašų skaitytojus ir komentatorius. „Tai kultūringi, mandagūs, išsilavinę žmonės – man visuomet įdomu sužinoti, kaip jie reaguoja į mano darbą, ką mano. Kartais net kyla kokia įdomesnė diskusija“, – džiaugiasi Deimantė. „Grįžtamasis ryšys skatina tęsti tai, ką pradėjau. Yra buvę atvejų, kai visiškai nepažįstamas žmogus paklausė: „O, ar ne tu toji „Feed your fashion animal“ autorė?“ Neslėpsiu, tokie dalykai tikrai džiugina“, – pripažįsta Kristė.
Reklamos pasiūlymų daugėja
Paklaustos, ar tinklaraštininkais domisi reklamos užsakovai, merginos vienareikšmiškai atsako „taip“, tačiau pritaria, kad apčiuopiamos naudos iš šių pasiūlymų išpešti kol kas sudėtinga. Nors „Spintos guru“ autorė Deimantė komercinių ir reklaminių pasiūlymų gauna nuolat, beveik visus atmeta: „Dirbu tik su tais užsakovais, kurie madą supranta taip, kaip ir aš, turi gerą, įdomią idėją. Mano tinklaraščio pobūdis – informacinis, tad neretai sulaukiu pasiūlymų parašyti reklaminį straipsnį, tačiau, mano manymu, originalus turinys – pats svarbiausias, o ir skaitytojams reklama nepatiktų.“
Tiesa, autorė tinklaraščio dėka pradėjo bendradarbiauti ne su vienu mados leidiniu ir įmone, nuolat gauna kvietimų į renginius: „Džiaugiuos, kad darydama tai, ką labiausiai mėgstu, pati užsidirbu įvairioms smulkesnėms išlaidoms, skirtingai nei mano bendraamžiai, kuriuos finansuoja tėvai“, – sako Deimantė. „Everyone loves fashion“ kūrėja Miglė mano, kad Lietuvos rinka kol kas per maža: „Verslininkai, garsūs žmonės ne itin noriai rodo dėmesį blogeriams. Tai paprastų žmonių, kurie domisi mada, ratas, o ne tų, kurie turi įtaką mūsų lietuviškos mados industrijos plėtrai“.
Lietuviai bijo išreikšti save
Tinklaraštininkės kasdien peržiūri šimtus mados ikonų, stilingų žmonių, gatvės mados nuotraukų, todėl gali drąsiai vardyti lietuviško jaunimo skonio trūkumus ir pranašumus. „Vulgarumas, kuklumas ir aklas mados sekimas – didžiausios klaidos. Lietuviai bijo save išreikšti, o jei pabando, tai dažnai pamiršta ribas ir prašauna pro šalį. Reikia kuo greičiau išmesti tuos „tamprių ir neskoningų palaidinių“ ir „juodų kelnių – juodų odinių striukyčių“ derinius! Pamirškim bent dienai tas lietuviškas žemės spalvas“, – ragina Miglė. „Žmonių apranga yra beviltiškai supanašėjusi, deriniai dažniausiai neišbaigti, bijoma per daug išsišokti ar išsiskirti iš kitų, naudojama per daug niūrių atspalvių ir visa tai formuoja kuklų, pilką, lietuvišką stilių“, – pritaria Kristė. Pasak Deimantės, sunku kritikuoti tai, ko dalis esi ir pats, tačiau mergina pastebi, kad lietuviai neturi saiko, pasiduoda kraštutinumams: „Gatvėse arba spindi it disko kamuoliai atrodančios gražuolės arba vaikšto visiškai pilkos pelės, save pasendinančios dešimčia metų. Kita vertus, turiu pabrėžti, jog pastaruoju metu situacija gerėja ir merginos bei vaikinai vis dažniau supranta, kad mažiau yra daugiau, ir renkasi klasikinius, tačiau įdomių spalvų ir raštų apdarus.“
Po drabužiais – ir charakteris
O koks tas stilingas žmogus? Kas turėtų slėptis po madingais drabužiais? „Originalus, unikalus žmogus, nuolat ieškantis idėjų, jaučiantis saiką ir mokantis save tinkamai pateikti atitinkamoje aplinkoje“, – sako Kristė. Pasak Miglės, tai asmenybės ir charakterio atspindys, pažiūrų ir elgesio visuma: „Stilingas žmogus susikurs tokį įvaizdį, kuris išreikš jį tokį, koks jis yra. Siūlau kiekvienam išanalizuoti save, pajusti, kokie akcentai geriausiai išreiškia asmenybės požiūrį. Gal tai bus tiesiog nuolat dėvimas švarkas ar kokybiški batai? Dažniausiai mažos detalės tampa stiliaus ženklu.“ „Tokiems žmonėms nereikia mados tendencijų, kad sugebėtų atrodyti puikai – jie patys jas diktuoja. Stilingas žmogus žino, kas jam tinka, turi išskirtinį skonį, sugeba išlaikyti savitumą tiek dėvėdamas geriausią vakarinį derinį, tiek džinsus ir marškinėlius“, – užbaigia Deimantė.
Rašė: Erika Vyšniauskaitė
Nuotraukos: iš tinklaraštininkų archyvo