Rašė: Sandra Kliukaitė
Pačioje praeito amžiaus pabaigoje Bendžiaminas ir Neapolis per magnetofoną dainavo tokią labai populiarią dainą „Mes dizaineriai“. Daina tapo supermegahitu, o Lietuvoje atsirado labai daug dizainerių, tiksliau – „visokių dalykų“ kūrėjų, vadinančių save dizaineriais…
Reikia pasakyti, kad būti dizaineriu ir įsivaizduoti save tokiu esant yra gana skirtingi dalykai. Štai kodėl vieni dizaineriai gyvena dizainu ir iš dizaino, o kiti tik žaidžia dizainerius – panašiai, kaip vaikystėje žaisdavom policininkus, pardavėjas ir t. t.
Jeigu nori būti kaip Bendžiaminas ir Neapolis, Budulis, Džeimsas Bondas, Bruno, Betmenas ir t. t., apie dizainerio profesiją pamiršk, geriau stok į aktorinį. Bet jei jau rimtai nusprendei per visus galus atsiduoti dizainui ir savo gyvenimą susieti su juo, žiūrėk į tai kaip į santuoką, kuri turėtų trukti jei ne visą gyvenimą, tai bent jau kelis dešimtmečius.
Tavo pagimdyti dizaino projektai ar produktai yra tavo vaikai, todėl augink juos atsakingai ir nuolat tobulink. Jeigu esi gana talentingas, daug dirbi ir laikaisi tam tikrų taisyklių, kada nors turėtų pasirodyti šviesa tunelio gale ir tavo pagimdyti kūriniai atneš tau ne tik NEvienkartinę šlovę, bet ir pinigų.
Juk tu nori uždirbti iš savo kuriamo dizaino? Nes, tiesą pasakius, dizainas nėra lygu menas, kurį parems valstybė ar dar kokia aukštesnė jėga. Tad jei vis dar nežinai, nuo ko pradėti, padėk sau ir paskaityk tai, kas čia parašyta.
PRADŽIA – SMEGENYS IR FANTAZIJA
Tu sukūrei įdomų dizaino produktą. Valio! Jei dabar manai, kad jau prasidės tavo sėkmės valanda – atsuk laikrodį atgal. Iš tikrųjų dabar esi tik vienas iš tūkstančių dizainerių, sukūrusių kokį nors įdomų dizaino produktą. Taigi, kol kas tu esi NIEKAS. Atsiprašom, jei nuliūdinom… Taigi, nuo ko pradėti?
Pirmiausia, nepradėk daryti to, ko nemoki, ir nesiblaškyk. Jei jau esi dizaineris ir aplinkiniai mano, kad tu tikrai toks esi, išlik protingas ir toliau bei neužsiimk pats tokiais dalykais kaip reklama, pardavimas, tinklalapių kūrimas, programavimas, fotografavimas, filmavimas, rašymas ir t. t. Nebent esi multitalentas ir viską sugebi (mes tuo netikim…). Tavo dizaino produkto pardavimas yra ilgas procesas ir kiekvieną šio proceso dalį reikia atlikti profesionaliai. Jei viską darysi pats, kaip sako britai, išeis another fucking shit.
Mes, aišku, suprantame, kad dizaino naujokas neturi jokio pradinio finansinio kapitalo profesionalams samdyti, taigi iš pradžių pasidairyk, ką veikia tavo draugai. Jei jau esi dizaineris, tai net neabejojam, kad tarp tavo draugų yra perspektyvių kūrybingų žmonių – kolaboruok su jais, keiskis idėjomis, daryk bendrus projektus ir pan.
VIDURIAI – 10 DIZAINO ĮSAKYMŲ
- Nefotografuok savo sukurto dizaino telefonu arba muiline. Turėk gerą fotografą arba daug gerų fotografų. Žinok, pirmas dalykas, kurį turi padaryti po to, kai sukuri įdomų dizaino objektą, tai susirasti gerą fotografą ir padaryti savo dizaino produktų bendrą fotosesiją bei nufotografuoti daiktus atskirai baltame fone. Nesvarbu, kas tai būtų: drabužių ar batų kolekcija, sofa, kėdė, tušinukas, pieno pakuotė, interjeras ar dar kas nors… Žinok, tau būtinai reikia kokybiškai nufotografuoti tai, ką sukūrei. IR DARYTI TAI NUOLAT! Kartais iš pažiūros visai įdomus daiktas gali tapti nieko vertas vien dėl to, kad jis yra nemokšiškai nufotografuotas. Jei ketini daikto nuotrauką rodyti ne tik savo mamai ar geriausiam draugui, bet ir žiniasklaidai, verslo atstovams ir t. t., nė nebandyk fotografuoti jo telefonu ar muiline. Kiekvieną sukurtą daiktą, kurį nori ištransliuoti plačiau, plačiai arba labai plačiai ir dėl jo sulaukti naudingo atgarsio, visų pirma reikia kokybiškai nufotografuoti.
- Nešnekėk apie savo sukurtą dizainą be reikalo ir per anksti. Verčiau kruopščiai viską apgalvok, susikurk kietą portfolio, interneto tinklalapį, feisbuko puslapį – parodyk visiems, tada šnekėk. Portfolio būsi tu ir tavo kūrybos istorija, todėl viskas čia turi būti apgalvota iki smulkmenų. Dėl dievo meilės, tik nedekoruok jo visokiomis nesąmonėmis ir nekurk neprofesionalaus tinklalapio su vogtu šabloniniu dizainu bei domenu, užsibaigiančiu devyniom galūnėm. Verčiau paprašyk programuotojo sukurti minimalistinio dizaino tinklalapį su patogia turinio valdymo sistema, kur galėtum įkelti daug iliustracijų ir kitos reikalingos informacijos, neapkraudamas jo šiukšlėmis. Arba geriau susikurk tinklaraštį ir feisbuko paskyrą, taip pasidarysi mažiau gėdos nei naudodamasis neprofesionaliai padarytu tinklalapiu.
- Kontaktų pasaulis. Švęsk penktadienį arba bet kurią kitą dieną, kai vyksta vakarėliai, parodos ir kiti renginiai, kuriuose gali užmegzti naudingų pažinčių. Visur atsidurk laiku ir vietoje. Patikėk, šiuolaikiniame pasaulyje pažintys ir KONTAKTAI yra tokie reikšmingi, kad net bloga darosi. Domėkis, kokie renginiai vyksta, vaikščiok net į tūsus, į kuriuos eina dizaineriai ir kitų kūrybinių industrijų atstovai. Ten tikrai daug tokių žmonių kaip tu ir net geresnių už tave, taigi, net ir vakarėlyje gali susipažinti su naudingais žmonėmis. Jei tik tokiuose vakarėliuose nepadauginsi promilių turinčių skysčių… Svaigalų verčiau išvis venk, nes gali prisidaryti rimtos gėdos su savo kalbomis ir nekontroliuojamais veiksmais.
- Gerbk kolegas ir mokykis iš jų. Vartyk popierinius ir internetinius dizaino žurnalus, kuriuose yra krūvos kitų dizainerių darbų, taip pat dizaino knygas, tinklaraščius, feisbuko puslapius, ieškok įkvepiančių idėjų visur, kur įmanoma, ir archyvuok jas – jei ne kompiuteryje ar idėjų sąsiuvinyje, tai bent jau savo galvoje. Įsidarbink internu pas patyrusį dizainerį ar reklamos agentūroje, bet tik ten, kur tau patinka, o ne belekur. Taip gausi tokios praktikos, kokios tau ir reikia, o ne tokios, kokia pasitaikys. Didelė tikimybė, kad bendradarbiaudamas su kolegomis subursi kokią rimtą grupę, su kuria galėsi dalyvauti rimtuose konkursuose ar dizaino mugėse, kuriose parduodami produktai. Juk komandoje visada lengviau nei vienam.
- 5. Nežudyk žmonių, su kuriais bendradarbiauji, savo įkyrumu ir negaišink jų laiko be reikalo (t. y. nebūk prielipa). Niekas nemėgsta įkyrių žmonių, net jei jie ir turi ką gero pasiūlyti. Jei tavo sukurtas produktas tikrai geras, į tave dėmesys bus atkreiptas ir taip. Bendrauk su žiniasklaidos atstovais. Jie tikrai gali tau padėti. Tik vėlgi atsirink tinkamus, nes tau tikrai nebūtina lįsti į žurnalą „Žvėrys“ ar kokį nors pigų televizijos realybės šou tam, kad ko nors pasiektum. Lietuvoje ir užsienyje yra daug puikių leidinių ir dizaino srityje įtakingų portalų, į kuriuos turėtum siekti patekti (dezeen.com, designboom.com ir daugybė kitų, netgi mūsų „370“). Siųsk jiems savo darbų nuotraukas su aprašymais, tik prieš tai viską gerai apgalvok. Nes į eterį paleista netinkama informacija gali labai ir ilgam sugadinti tavo įvaizdį arba parodyti tave ne tokį, koks tu esi ar nori būti. Tik nepriekabiauk prie leidinių ir portalų iki pamišimo.
- 6. Turėk daug partnerių ir visur dalyvauk. Dalyvauk dizaino konkursuose ir ieškok partnerių VISUR. Tavo partneriu gali tapti net klubo didžėjus. Ką tu žinai – gal jam kaip tik dabar reikia skrajutės ir tu gali sukurti puikų jos dizainą?.. Kaip jau sakėme, vaikščiok į įvairiausias dizaino parodas, kūrybines dirbtuves, dalyvauk dizaino laboratorijose, hubuose, dizaino turguose, kuriuose patys dizaineriai pardavinėja savo sukurtus daiktus. Taupyk pinigus naudingoms kelionėms į užsienį, pavyzdžiui, užuot trankęsis po Berlyno naktinius klubus ar maukęs pigų vyną Porte, važiuok į didžiausias dizaino ir mados savaites. Ten ne tik daug sužinosi, užmegsi ryšių, bet ir bus linksma. Didžiausios dizaino savaitės vyksta Londone, Milane, Frankfurte, Paryžiuje, Stokholme, Antverpene, Tokijuje, Singapūre ir t. t. Mados savaitės – Niujorke, Londone, Milane, Paryžiuje, Berlyne, Kopenhagoje ir t. t. Aišku, pradėk nuo didžiausių renginių, vykstančių Lietuvoje: Dizaino savaitės, Dizaino turgaus, „Mados infekcijos“, „Injekcijos“, etc. Visą informaciją apie tokius renginius gali be vargo rasti internete, jei tik moki naudotis google.
- Nevok idėjų ir nekopijuok. Formuok savo įvaizdį – būk kiek gali unikalesnis, nes tokių kaip tu ir taip pilna. Nukopijuoti produktai niekam neįdomūs. Visada bandyk išrasti dviratį, nors tai ir neįmanoma, tačiau kuo unikaliau galvosi, tuo daugiau unikalumo liks ir tavo galutiniame produkte. Tas pats galioja ne tik kuriant produktus, bet ir savo paties išvaizdą. Dizaineris ne koks bibliotekininkas ar biuro darbuotojas pilku kostiumu. Jei nebūsi pilkas, tikrai turėsi daugiau galimybių parduoti tai, ką kuri. Privalai būti išvaizdus – turėti savo unikalų stilių, išskiriantį tave iš kitų, tiesiog būti įdomesnis nei kiti. Kartais svarbu net ir tai, kokia tavo užrašų knygutė, išmanusis telefonas, kojinės ar sportbačiai – apranga ir aksesuarai pasako gana daug apie tave. Tik neperlenk lazdos, nes su perlenktu įvaizdžiu gali pasirodyti nerimtas arba tiesiog išprotėjęs (blogąja prasme).
- Feisbuko ginklai ir rožės… Postink tik tiesą ir nebūk nuobodus! Kaip jau sakėme – būtinai susikurk savo puslapį feisbuke. Efektyvumas garantuotas tik tada, jei pateiksi apie save ir savo sukurtus produktus įdomios ir vizualiai patrauklios informacijos, taip pat sąžiningai užsiimsi apdeitais, naršysi, rašysi, laikinsi ir t. t. Neapsiriksi, jei feisbuke palaikinsi kuo daugiau tave dominančių puslapių – taip reikalinga informacija pasieks tave patį. Jei turi atliekamo laiko, gali užsiveisti ir savo tviterį bei krūvą kitų interneto socialinių tinklų, kuriuose galėsi prisistatyti. Tik nebūk nuobodus! Beje, svarbu ne tik geros nuotraukos, bet ir geri pristatomieji tekstai. Geriau kuo trumpesni ir taiklesni. Jei nemoki rašyti, prašyk pagalbos iš copy writerio ar bent jau žmogaus, mokančio gerai suvaldyti raides ir mintis.
- Susirask gerą vadybininką – prisimink, tai bus sunkiausias tavo uždavinys. Geri vadybininkai, mokantys parduoti kūrybinį produktą, neauga nei ant medžių, nei vazonuose, nei šiltnamiuose… Realybė tokia, kad gyvenime jie išdygsta vos porą kartų per metus. Jei tik tokį sutiksi – negailėk jam pinigų už jo darbą. Tai bus žmogus, kuris tau padės užmegzti verslo ryšių ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Jis padės tau tvarkyti reikalus, susijusius su naujų klientų ir partnerių paieška, derybomis, parodomis, pristatymais, gamyba, prekyba, platinimu, reklama ir daugybe kitų dalykų, kuriuos atlieka geri vadybininkai tam, kad tu galėtum susikoncentruoti ties svarbiausiu dalyku – kūryba. Patikėk, geras vadybininkas gali tapti geriausia tavo gyvenimo investicija, mokėk jam tiek, kiek priklauso, o savo pensijai susitaupysi vėliau.
- Negeisk to, ko nėra. Iš tikrųjų tavo svajonių darbo vieta neegzistuoja. Svajonių darbą privalai susikurti pats! Taigi, turbūt geriausia, ką gali padaryti, – laikytis visų aukščiau išvardytų įsakymų ir tapti freelanceriu. Taip galėsi užsiimti tik savo kūryba, o ne kurti kitiems.
PABAIGA – TIKĖJIMAS TUO, KĄ DARAI
Mes tikime, kad tu tiki, jog šie patarimai gali tau padėti PRADĖTI parduoti tavo sukurtą dizainą. Svarbiausia – tikėk tuo, ką darai, tada gal ir kiti tavimi patikės. Ir nepamiršk palaikyti ryšio su realybe. Ji gali būti sunkesnė, nei tu manai, bet šiais laikais ĮMANOMA VISKAS.
1 Dizainerio Martyno Kazimierėno marškinėliai „Writable t-shirts“ ir jų pakuotė (www.march.lt). Dariaus Petrulaičio nuotr.
2 Dizainerių „labàdienà“ megztinis (www.labadiena.eu). Karolio Milaševičiaus nuotr.
4 Dizainerės Aistės Nesterovaitės prijuostės (www.aistenesterovaite.com). DUALHEAD.lt nuotr.
6Dizainerės Marijos Popadničenko kolekcija „I Met A Woman That Never Age“. Fernando Biagioni nuotr.
7 Dizainerių OKIIKO papuošalų kolekcija „Asorti“.
9 Dizainerių Aušros Urbanavičiūtės ir Dianos Kuzmickaitės kolekcijos fotosesija. Augio Narmonto nuotr.
10 Dizainerių Martyno Kazimierėno ir Pauliaus Vitkausko sukurto „Čiop Čiop“ kulinarijos lofto interjero fragmentas. Dariaus Petrulaičio nuotr.
11 „LT identity“ krepšys (www.lt-identity.lt).