Pakuotės „lengvėja“ ir nusikrato kaimiško įvaizdžio
Kai parduotuvių lentynose tos pačios rūšies produktų net po keliolika, vien gero vardo parduoti gaminiui nebeužtenka. Dizaineriai pastebi, kad Lietuvos gamintojai pamažu ima suprasti pakuotės vertę ir į tai investuoja daugiau.
Laikai keičiasi: jeigu prieš dešimtmetį gera pakuote buvo galima pavadinti savo dydžiu, spalvomis ir puošnumu iš kitų išsiskiriančias prekes, šiandien pirkėjai kur kas išrankesni ir reiklesni. Kuo juos vilioja gamintojai?
Juodi pieno pakeliai ir rožinis mineralinis
Ne vieną Lietuvos ir tarptautinį apdovanojimą už savo sukurtas produktų pakuotes pelnęs dizaineris, Lietuvos grafinio dizaino asociacijos narys Edvardas Kavarskas sako, kad dabar lietuviams priimtini drąsesni, modernesni, konceptualesni sprendimai.
Anot E. Kavarsko, šiuo metu Lietuvos gamintojai ir pakuočių dizaineriai pereina iš paauglystės į brandos stadiją. Vis drąsiau laužomi standartai, atsiranda liberalesnis požiūris. O ir vartotojų nešokiruoja juodos pieno produktų pakuotės ar rožinės mineralinio vandens etiketės.
Lietuvos gamintojai, ypač eksportuotojai, vis dažniau orientuojasi į tautinius elementus ir jų nebesikrato. „Globaliame kontekste pabrėžiamas lokalumas yra stiprybė. Tautinio identiteto elementai pradedami suvokti kaip išskirtinumas. Moderniai pabrėžiamos tradicijos ypač matosi ant alkoholio etikečių, kurios apsivalo nuo būdingų išraitymų“, – tvirtina E. Kavarskas.
Jis pastebi, kad tautiškumas interpretuojamas moderniai ir nebesiejamas vien su kaimo motyvais: „Po truputį atsisakoma javų, rugių laukų, baltų staltiesių ir moteriškių su tautiniais kostiumais. Šie motyvai pradėjo kartotis, todėl visi produktai suvienodėjo“, – pastebi dizaineris.
Apsivalymas arba mažiau yra daugiau
Pasak Vilniaus dailės akademijos Grafinio dizaino katedros vedėjos, profesorės Aušros Lisauskienės, jaunieji dizaineriai laikosi nuomonės, kad gaminio pakuotė turi suteikti kuo daugiau informacijos apie produktą.
„Prieš penkerius metus pakuotės būdavo puošnesnės, labiau dekoruotos, pavyzdžiui, šriftai apipinti gėlytėmis ir pan. Dabar to atsisakoma. Šriftai lengvėja, pakuotės nebėra „perdekoruotos“, – teigia profesorė ir priduria, kad būtent tas „lengvumo“ įspūdis išskiria lietuvių dizainerius iš kitų.
Susirūpino ekologija
A. Lisauskienė pastebi, kad Lietuva neatsilieka nuo pasaulinių tendencijų. Paskutiniais metais gamintojai pradeda kreipti dėmesį į tvaraus dizaino filosofiją.
„Gamintojų ir dizainerių tandemas susirūpinęs, kad kitoms kartoms neliktų krūvų panaudotų pakuočių, dėl to siekiama pakuotes gaminti iš vienkomponenčių medžiagų, naudoti ekologiškus dažus spausdinant grafiką. Ypač ieškoma, kaip stiklą ir plastiką pakeisti popieriumi“, – sako A. Lisauskienė. Anot jos, tokią pakuočių raidos tendenciją galima iliustruoti duonos rinka, kur vis dažniau kepiniai pakuojami nebe į plastiką, o į specialų popierių.
Kyla poreikis būti įvertintais
Kol kas lietuviai dar nedrąsiai pristato savo pramoninio dizaino kūrinius vertinimui. Lietuvoje iki šiol net tokių konkursų nebuvo daug. Tačiau ledai pamažu ima judėti: antrus metus „Gero dizaino“ prizus teikia „Dizaino forumas“.
„Paskutiniu metu itin daug dėmesio pakuotėms ir dizainui skiria elektronikos, duonos, pieno ir alkoholio gamintojai. Kai kurie iš jų, pavyzdžiui, „Lithuanian vodka“ skiria laiko ne tik kokybiškam dizainui, bet ir šio dizaino pristatymui platesniu mastu“, – teigia E. Kavarskas.
Šiemet specialiai Velykoms sukurta, senovinės margučių dažymo technikos įkvėpta „Lithuanian vodka“ pakuotė kurta „Adell Taivas Ogilvy“ buvo apdovanota „Gero dizaino“ prizu. Pernai šiuo prizu taip pat įvertintas ribotos serijos „Black Edition“ butelis, kurio dizainą liaudiškų audinių raštų motyvais kūrė „Studija creata“.
Lietuviškos degtinės prekės ženklas yra pavyzdys, kad lietuviams gali gerai sektis ir tarptautinėje arenoje: „Black Edition“ ir „LT identity“ menininkų kolektyvo sukurta riboto leidimo butelių trilogija pateko į prestižinį produktų ir dizaino svetainės „The Dieline“ savaitės geriausiųjų dešimtuką. Už pastarąjį darbą moderniai interpretuojantį lietuviškus simbolius grafikos dizaineris E. Kavarskas pelnė auksą tarptautiniame konkurse „A‘Design Award and Competition“.
E. Kavarskas sako, kad apdovanojimai naudingi tiek dizaineriams, tiek produktų gamintojams, mat produktai-laimėtojai vėliau keliauja po tarptautines parodas ir taip populiarina ne tik savo, bet ir šalies vardą.