Rašė: Sandra Kliukaitė
Įsivaizduok, esi dizaineris ir sukūrei produktą. Puiku. Dabar teks jį gerai iškomunikuoti ir parduoti. Turi maždaug du variantus.
a) Gali tai daryti pats, susikurti e. parduotuvę ir, nekišdamas nosies iš namų, ją administruoti, šventai tikėdamas, kad į ją kas užsuks, nes sumerkei šiek tiek pinigėlių į Google AdWords ir feisbuko reklamėles, o įvykus neeiliniam crash-bang-boom tavo prekybos sistema nenulūš…
b) Gali pasielgti tradiciškai, bet efektyviai – atiduoti savo produktus į gerą parduotuvę, kur prekybos ir rinkodaros subtilybes išmanantis personalas viską padarys už tave, o tu galėsi tiesiog atsidėti KŪRYBAI (tai, ką ir turėtum iš tikrųjų daryti, o ne rūpintis prekybos ir pramonės pažanga…). Ir tu patenkintas, ir tavo pirkėjas patenkintas.
Toliau – žiupsnis pamąstymų apie tai, kokio bieso dizaineriui nešti viską į gerą parduotuvę ir kurgi pirkėjui rasti tuos lietuvių dizainerius?
Muitinės taisyklės
Sukurtas produktas netampa preke tol, kol neatsiduria prekybos rinkoje, t. y. parduotuvėse. O parduotuvė yra tarsi muitinė tarp dizainerio ir pirkėjo. Teisinga parduotuvė, kaip ir teisinga muitinė, nelegalių prekių nepraleidžia, todėl, pirkėjau, jei jau užsukai į dizainerio ženklais pažymėtą parduotuvę, gali būti tikras, kad feikų čia neprisipirksi. Teisinga parduotuvė myli dizainerį, nes ji, kaip ir pats dizaineris, suinteresuota parduoti sukurtą produktą kuo greičiau, taigi, atitinkamai į tai ir investuoja, kurdama gražesnę aplinką prekėms eksponuoti, taip pat joms reklamuoti, elegantiškai supiršti prekes į porą su pirkėju ir t. t. Tai taip pat yra ir atsakymas į egzistencinį klausimą, kodėl parduotuvės užsideda tą antkainį, ima šiokį ar tokį procentą ir pan. Tiesą sakant, jei ne parduotuvė ir jos klientas – pirkėjas, dizainerio piniginė greičiausiai būtų liesesnė… Taigi, kur ir kaip kuriasi geros parduotuvės, palaikančios artimus ryšius ir su dizaineriais, ir su pirkėjais?
Senamiesčio žiūrovai
Pradėkime nuo lokacijos, kuri turi būti strategiškai patogi pirkėjui ir tikrai ne kokiame vaizdingame priemiestyje ar X zonoje. Parduotuvė turi būti miesto centre, nes centre daugiausia žmonių. Aišku, dėl moksliškai dar neišaiškintų ir visai nesiaiškintų priežasčių žmonės linkę manyti, kad dizainerių daiktai gyvena tik senamiestyje. Pirkėjai, tai – netiesa. Žinia, Vilniaus senamiestyje nemažai įvairių boutique stiliaus parduotuvėlių ir krautuvėlių, prekiaujančių lietuvių dizainerių sukurtais daiktais, tačiau jų yra ir prekybos centruose. Tai kuo gi prekybos centrai geriau už senamiestį? Tuo, kad į senamiestį žmonės eina paprastai neturėdami tikslo vien tik apsipirkti, čia jie labiau pakeleivingi drabužių žiūrovai nei įgudę tiksliniai pirkėjai.
Įgudę pirkėjai
O štai į prekybos centrą žmonės dažniausiai eina su tikslu – būtent apsipirkti. Prekybos centre labai patogu apsipirkinėti, kad ir per audrą. Viskas vienoje vietoje, todėl žiemą nėra jokių šansų sušalti į ragą ar sušlapti kojas. Prekybos centras taupo laiką ir nešvaisto vėjais jūsų energijos, nes čia esantys butikai išsidėstę vos kas kelis metrus, o senamiestyje nuo vienos parduotuvės iki kitos gali tekti žingsniuoti gerokai ilgiau, gal net ir truputį pavažiuoti. Beje, jei esate ratuotas, milžiniškos prekybos centrų automobilių stovėjimo aikštelės visada išskėstais vartais laukia jūsų automobilio, o senamiestyje galite sugaišti marias laiko bandydami kur nors jį įgrūsti, o po to dar vis tiek teks kėblinti pėškute iki parduotuvių… Štai kodėl prekybos centre įgudusių pirkėjų srautai yra gerokai didesni ir ilgiau sruvenantys nei senamiestyje. Jie pirmyn atgal po parduotuves vinguriuoja nuo 10-os ryto iki 21-os vakaro 7 dienas per savaitę… ir per tą laiką į lietuvių dizainerių parduotuvę gali užklysti net ir įprastose parduotuvėse įpratęs apsipirkinėti tikslinis pirkėjas, kuris anksčiau nė nebūtų pagalvojęs, kad lietuviški drabužiai yra tokie pat cool kaip ir brangių brandinių parduotuvių. Kodėl gi neužsukus apžiūrėti lietuviškais daiktais prekiaujančių parduotuvių, kai viskas yra po vienu stogu?!
04 „Europa“
Štai strategiškai patogioje vietoje (ir neką toliau nei pats senamiestis) esantis miesto stiliaus centras „Europa“ turi visą eilutę lietuvių dizainerių drabužiais ir aksesuarais prekiaujančių taškų: „Decolte“, „Julia Janus“, „Robert Kalinkin“ ir kt. Čia reziduoja Sandros Straukaitės, Agnės Kuzmickaitės, Kęsto Rimdžiaus, Agnės Jagelavičiūtės, LE MUSE, Mortos Paulės, Kristinos Sviderskaitės, Julijos Janus, Roberto Kalinkino ir kitų jaunų lietuvių dizainerių sukurti daiktai. Taigi, tai įrodymas, kad prekybos centre pardavinėjami tokie patys kieti daiktai, kaip ir senamiestyje. Jei jauti, kad tau seniai pabodo populiariųjų parduotuvių turinys, ir norisi originalių, kokybiškų daiktų, užsuk į „Europą“ ir rasi čia lietuviškus butikus.
Pop-up fenomenologija
Pop-up, arba momentinė parduotuvė, – tai iš JAV atplaukusi madinga tendencija, tapusi gera alternatyva naujokams, kurie dar tik pradeda savo žygį į prekybos rinką ir negali daug į tai investuoti, tačiau trūks plyš nori pratestuoti savo produktus tikroje parduotuvėje. Momentinė pardė gali išdygti bet kur ir bet kada, net ir prekybos centre. Tokias netikėtas parduotuves labai mėgsta ir patys pirkėjai, nes juk visada malonu užsukti į naują vietą, todėl išgirdę žodį „pop-up“ įsiklausykite įdėmiau, nes čia ne tik galėsite susipažinti su naujų kūrėjų naujais daiktais, bet ir greičiausiai gausite specialių nuolaidų. Juk dizaineriai tokias parduotuves kuria tam, kad jums, pirkėjai, būtų smagiau. Tai dar vienas neblogas mini muitinės tarp dizainerio ir pirkėjo pavyzdys, kuris gali veikti kad ir vieną dieną, bet per tą laiką sudominti kritinę masę žiūrovų ir pirkėjų, nes pasižymi ypatingu konceptualumu ir išradingumu. Tokia parduotuvė gali suburti ir vesti į priekį ne vieną ar du, o visą pulką jaunų arba senų dizainerių. Tokiu būdu savo rezidentūrą „Europoje“ pradėjo ir Robertas Kalinkinas, kuris iš pradžių čia įsikurti ketino tik 35 dienoms, tačiau netikėtai įvyko reikšmingas posūkis nuo momentinės link nuolatinės parduotuvės.
R.Kalinkinas „Europoje“ esančios savo vardinės parduotuvės interjerui įgyvendinti sunaudojo 24 kilometrus kino juostos su tikrais filmais, nuo „Pearl Harboro“ iki maestro Federico Fellini juostos „8 ½“. Tad įspūdingo interjero veikiausiai niekas nedrįso naikinti ir parduotuvę čia leido pasilikti. Jei dar nematėte – rekomenduojam ir klausiam Roberto, ką jis apie visa tai mano pats.
– Ar tau svarbu, kokioje aplinkoje pardavinėjami tavo sukurti daiktai? Kiek dėmesio skiri pardavimo vietai ir kokia ji turėtų būti?
R.K.: – Žinoma, svarbu. Begalė įvairių patogumo faktorių turi įtakos vietos sėkmei. Kalbant apie pačią parduotuvę – mes viskame ieškome savito kūrybinio kelio. Tai apima ir bendravimą su klientu, ir prisistatymą jam. Ne išimtis ir parduotuvė – erdvė, skirta ne tik maloniam apsipirkimui, bet ir smalsumui, nuostabai sukelti, pažadinti įvairių emocijų. Man patinka atėjusiam žmogui ne iš karto atskleisti visas kortas – tik pabuvęs mūsų parduotuvėje kurį laiką, suvoki, iš ko ji pagaminta. Akimirksniu pasikeičia ir pačios erdvės suvokimas. Jis įgauna kitokią prasmę.
– O kodėl savo daiktams parduoti pasirinkai „Europą“?
R.K.: – „Europa“ yra prekybos centras, kuris turi privilegiją naudotis dienos apšvietimu. Jis be galo malonus akiai, centras atrodo erdvus ir lengvas. Strategiškai patogi vieta, turinti savo identitetą, – iš esmės visi atpažįsta „Europą“ kaip boutique stiliaus prekybos centrą, turintį stiprią mados, stiliaus kryptį ir aukštesnę nei vidutinių pajamų auditoriją.
– Kokią kolekciją dabar pirkėjai gali rasti tavo parduotuvėje?
R.K.: – Šiuo metu mes turime sezoninę kolekciją ruduo–žiema, lentynose taip pat yra pasiteisinusių ankstesnių kolekcijų modelių ir, žinoma, bestselerių – vyriškų bei moteriškų džinsų, žieminių paltų, tamprių, oversized stiliaus rankinių.
„Decolte“ rezidentai
Tas pats pop-up fenomenas į „Europą“ atvedė ir „Decolte“ parduotuvę su visa rinktine lietuvių dizainerių. Beje, labai įvairaus kalibro dizainerių, nuo tokių mados veteranų-generolų-kapitonų kaip S.Straukaitė ar A.Kuzmickaitė iki dar tik vos į mados rinką prasimušusių jaunųjų dizainerių, kaip Morta Paulė ar K.Sviderskaitė, taip pat savo karjerą pradėjusių kaip stilistai, bet pasukusių autorinės kūrybos link dizainerių (K.Rimdžus, A.Jagelavičiūtė) ir kitų. Užsukę čia, pirkėjai nesinervina, kad neranda „ko nors lietuviško“, nes „Decolte“ visada yra ko nors lietuviško!
„Julia Janus“
Dizainerę Juliją Janus galima vadinti „Europos“ veterane, ji savo butiką čia atidarė pirmoji iš lietuvių ir tai buvo taip seniai, kad jau nebeatsimename kada. Būnam smalsūs ir klausiam Julijos, kodėl jos mados namai nusprendė atidaryti butiką prekybos centre?
– Kodėl pasirinkote „Europą“?
J.: – Kai nusprendėme atidaryti parduotuvę prekybos centre, „Europa“ iš kitų išsiskyrė savo patraukliu dizainu ir galėjo pasiūlyti būtent tokį segmentą, į kurį mes orientuojamės. Taip, tai yra tiksliniai klientai, kurie atvažiuoja į „Europą“ jau žinodami, ko jiems reikia, o ne šiaip pasivaikščioti. Taip pat įsikūrę „Europoje“ buvome garantuoti dėl nuolatinio pirkėjų (tiek jau esamų, tiek naujų) srauto.
– Kuo parduotuvės prekybos centre pranašesnės už parduotuvę senamiestyje?
J.J.: – Didesnis žmonių srautas. Nors neneigsiu, jog pastaruoju metu ir Vilniaus senamiestis yra labai pagyvėjęs. Taip pat ilgesnis darbo laikas, „Europa“ dirba nuo 10 iki 21 val., taigi, žmonės ir po darbų dar spėja užsukti į parduotuves. Taip pat žiemos laikotarpiu prekybos centras savo šiluma ir gausesne pasiūla pritraukia daugiau lankytojų nei senamiesčio gatvės.
– Ar jums svarbu, kokioje aplinkoje pardavinėjami jūsų sukurti daiktai? Kiek dėmesio skiriate pardavimo vietai ir kokia ji turėtų būti?
J.J.: – Tikrai taip! Juk tik įžengus į mūsų parduotuvę nesunku pastebėti, kad tai nėra tiesiog paprasta parduotuvė, o vieta, kur viskas apgalvota iki smulkmenų. „Julia Janus“ – tai konceptuali parduotuvė ir parduotuvių aplinka bei interjeras yra itin svarbus, tam, kad atskleistų visą konceptą – food & fashion (maistas ir mada). „Julios Janus“ prekių „įsikūrimo“ vieta interjere – stilizuota, moderni, šiaurietiška virtuvė. Kodėl virtuvė? Nes virtuvė yra svarbi šiaurietiškos šeimos kultūros vieta. Ją dar būtų galima įvardyti netgi kaip sielos virtuvę (soul kitchen), užuovėją, kurioje apsiperkant veikia savotiška šiaurietiškos estetikos terapija. Visose „Julios Janus“ parduotuvėse galite pastebėti, kad mūsų interjerą inspiruoja šalys, esančios aplink Baltijos jūrą. Viskas apgalvota iki smulkmenų…
Finito
Taigi, muitinė tarp dizainerio ir pirkėjo yra sudėtingas, tačiau labai efektyvus mechanizmas, padedantis pirkėjui surasti mėgstamą dizainerį ir pasiekti jį beveik ranka. Parduotuvė yra svarbi mados industrijos proceso dalyvė ir kuriančiam dizaineriui rinktis ją reikia taip pat atsakingai, kaip ir butą, universitetą, darbą, o gal net ir būsimą žmoną ar vyrą… O pirkėjui telieka atsipūsti ir mėgautis naujų kūrėjų bei naujų butikų gausa. Tobula, kai yra iš ko rinktis!
P. S. Visus nuotraukose esančius daiktus rasite miesto stiliaus centre „Europa“ (Konstitucijos pr. 7A, Vilnius).