Rašė: Tautė Bernotaitė
Eglė Sirvydytė, Markas Palubenka, Domas Strupinskas, Karolis Ramoška ir Vygintas Kisevičius lenda į naują kailį
Tai bus grupelės įvertinto talento žmonių naujas etapas. Jų patirties ir idėjų mainų kristalas. Tai bus naujas lietuviškas muzikos produktas, darbo modeliu ir principais panašus į tokius monstrus kaip „Massive Attack“ ar „Bonobo“. Tik tai bus „Kurak“.
Kol jie rengiasi prisistatymo koncertui ir gludina tobuliausią formą, leidžiančią scenoje kartu koegzistuoti tokiam skaičiui individualybių, mes liudijame „Kurak“ susitikimą ir žiūrime, ar nepradeda trūkčioti sienos, skilti stiklai ir dubti žemė nuo charizmos sankaupos.
Kadangi „Kurak“ muzika plačiajam pasauliui dar nepažįstama, bent susidėliokime kertinius akmenis, ant kurių bus statomas visas projektas. Tai Branda, Džiazas, Kokybė, Harmonija ir Intelektualumas. Bet statinio architektūra moderni, o rūsyje – ne uogienės ir užraktai, bet švelniai apšviestos atmosferinės erdvės.
Branda. Projektas gimė prodiuserio Vyginto Kisevičiaus galvoje. Tai žmogus, dirbęs su tokiomis grupėmis kaip „Pieno lazeriai“, „Magic Mushrooms“ ir „Left I Right“. Grupių „Fusedmarc“ ir „Empti“ narys jis yra iki šiol. Grupės svarios. Vyginto muzikinis indėlis į šias grupes – taip pat svarus, rimtas ir įvertintas, kaip sako vienas „Kurak“ narių.
Pats Vygintas, visų vadinamas Vygiu, sako, kad savo iki šiol kurtą muziką sunkiai įsivaizduodavo atliekamą didelėse scenose. O dabar natūraliai pasibeldė kūryba, kuri prašo daugelio žmonių ausies. Todėl grupė nesibaido ir žodžių populiarioji muzika. „Tiesiog noriu, kad kuo daugiau žmonių išgirstų mano muziką. Tikslai, ambicijos ir galimybės – beribės“, – tarsi plačiai, bet kartu ir lakoniškai projekto užmačias apibendrina jo tėvas. Vygio nenoras šiuo pradiniu etapu kalbėti apie ateities perspektyvas kelia pasitikėjimą. Ypač paklausius keleto „Kurak“ demoįrašų. Bet apie pačią muziką dar pakalbėsime.
Džiazas. Vygis Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje 2006 m. baigė džiazo saksofono specialybę, yra klasikinių bei džiazo konkursų dalyvis ir laureatas. Džiazu, neslepia, kvepės ir čia. Juk džiazo melodijos buvo pirmosios jo muzikinės auklėtojos. Džiazui būdingos nenuspėjamos improvizacijos, spalvų gausos įneš ir būrys muzikos pasaulio individualybių, kurios varinės projekto kraują – raudoną, mėlyną, o gal skaidrų.
M.Palubenka, D.Strupinskas, K.Ramoška, E.Sirvydytė – tokią komandą pavyko suburti. Šios ryškios asmenybės, už nugaros jau turinčios po savo sėkmės istoriją, kurs vientisą „Kurak“ visumą lyg kintantys kaleidoskopo raštai.
Pagrindinis Vygio kriterijus, galvojant apie atlikėjus, buvo balsas. „Klausydamasis muzikos net nežinau vokalistų vardų, pavyzdžiui, Thomo Yorke’o vardą tik neseniai sužinojau. Negirdžiu ir teksto, tik vėliau jį nevalingai išmokstu. Bet visada girdžiu balso tembrą, jo skleidžiamą jėgą. Vidinis kriterijus, kurį šie vokalistai turėjo atitikti, buvo stipri balso charizma, ryški jo energija, – kalba Vygis ir prideda: – Tokių atlikėjų turime nedaug.“ Bet kelis turime.
Kokybė. Domas Strupinskas baigė garso inžineriją Amsterdame, dabar yra grupės „No Dog Barking“ frontmenas. Jo galioje – vokalas, gitara, dainų tekstai. Dirbo prie projekto „Dykumos“, buvo socialinio-muzikinio projekto „Snapsounds“ iniciatorius, mušamuosius „mylėjo“ grupėje „MIR Project“. Dabar darbuojasi prie reklamų, filmų postprodukcijos darbų ir laukia debiutinio „No Dog Barking“ albumo. Atrodo atviras ir sklandus kaip jo plikė.
Markas Palubenka – viešai muzikanto pareigas pradėjo eiti 2008-aisiais, kai psichodelinio roko grupėje „Grim City“ grojo gitara ir dainavo, po trejų metų liūdnai (angl. grim – paniuręs, liūdnas) išardė grupę ir pradėjo viską kurti vienas. Vieno ir pakako. Jį išgirdo greitai, iš alternatyviosios muzikos apdovanojimų T.Ė.T.Ė. Markas išsinešė „Metų debiuto“ diskinį pjūklą. Koncertai Maskvoje, Sankt Peterburge, Rygoje ir Talino muzikos savaitėje, kritikų pagyros debiutiniam albumui „no fun in 101“, bendradarbiavimas su kitais muzikos kūrėjais – profesiniu požiūriu jis klesti. Kalbėdamas atrodo, lyg visada mintis trauktų iš slapto, ilgai tręšto podirvio.
Eglė Sirvydytė – šiuo metu siejama su elektroninės muzikos duetu „Mmpsuf“. Duetas buvo nominuotas net trijose apdovanojimų T.Ė.T.Ė. kategorijose ir jau turi du albumus („Expeditors“ ir „Retina“), pagirtus tarp albumų. Anksčiau klajojo ir projekte „Dykumos“ – gal norėjo, kad smėliu būtų užpustyta. Eglei kartais ir dabar paišoma iš senų laikų atsekanti bardės etiketė. Bet ji sako visada jautusi, kad eina eksperimentavimo, formos paieškos link. Atrodo turinti visus priėjimus prie rakinamų kūrybos kambarių.
Karolis Ramoška veda laidas radijo stotyje „LRT Opus“, vokalu ir nežabojama bei nežabotina charizma veda į priekį trijų vyrukų grupę „Proper Heat“. Grupės debiutinį albumą „Chapter One“ liepą išleido britų leidykla, o koncertų žemėlapis nuolat plečiamas už Lietuvos pasienio ribų. K.Ramoška yra ir rokenrolo projekto „Orgen Roll Band“ tekstų autorius, vokalistas. Atrodo nevengiantis kontakto su protingu, talpiu žodžiu.
Harmonija. Tai pagrindinis žodis, kurį beveik visi „Kurak“ vokalistai pasirinko apibūdindami Vygio muziką. „Vygio muzikos garsas šalia, jis jaukus. Man limpa sakyti – tai elektrobliuzas. Nes klausant pirmųjų įrašų, kilo smilkstančios cigaretės vaizdas, buvo jaučiamas neskubėjimo, įsiklausymo momentas. Bet tas momentas pilnas, jame labai daug emocijų. Ne vien melancholija, bet nuolatinė dinamika, virsmas. Gitarų rifai yra ypač bliuzinio skonio. Be to, Vygio muzika saikinga. Jauti, kiek ten palikta laisvos vietos. Ir ne dėl to, kad ko nors trūksta, bet todėl, kad ten yra visko tiek, kiek reikia“, – sako Karolis.
„Man irgi, ypač klausantis Karolio šiam projektui įdainuotų dainų, šovė panaši mintis – neobliuzas. Vygio muzika dvilypė: iš vienos pusės švelni, melancholiška, plaukianti, bet instrumentai girdimi labai aiškiai, lengva suprasti instrumentaliąją žinutę. Neabejoju, kad keturi skirtingi vokalistai atneš po savo spalvą. Jei projekte būtų dvylika atlikėjų, turbūt būtų ir dvylika skirtingų žanrų“, – sako Markas.
„Nė vienas kūrėjas nenori būti spaudžiamas į rėmus, todėl ir norisi tikėti, kad žanrinės detalės skirtingos. Kuriame iš savęs, todėl nenorime būti į ką nors panašūs. Bet jei reikėtų bendrais potėpiais aptarti Vygio muziką kaip apžvalgininkui, aš girdžiu ją kaip tarpinį variantą tarp „Cinematic Orchestra“, „De Phazz“ ir „Burnt Friedman“ su labai stipriu Vygio prieskoniu. Kitaip sakant, jei rengtume koncertą, mums apšildyti imtų tikrai ne „Metallicą“, – sako Domas.
„Stipriausias įspūdis, paklausius pirmųjų „Kurak“ įrašų, – muzikalumas ir turtingos instrumentinės aranžuotės. Kadangi turiu garbės šiame projekte dainuoti, pastebiu, kad vokalinei interpretacijai paliekama daug erdvės, daug vietos kiekvieno balso istorijai ir spalvai. Manau, apskritai Vygis ieško tam tikros tobulos dermės, trijų muzikinių polių derinio: gražaus, sodraus skambesio, stiprios emocijos ir įdomios struktūros“, – sako Eglė.
„Mėgstu harmoniją. Jos daugėja gyvenime, todėl daugėja ir muzikoje. „Kurak“ muzika yra vidurys tarp elektronikos ir akustikos. Gal yra šiek tiek šokių muzikos struktūros elementų, bet tekstūra gyva, skambesys gana minkštas, elektronika jungiama su gyvais instrumentais. Norisi šviesos. Liūdesio norisi išvengti. Tai giedra muzika, bet nebanali. Bandžiau išgauti emociją, kuria pats dabar gyvenu“, – sako Vygis.
Ar šie atlikėjai atsisakys savo dabartinių projektų? Ne, bet džiaugsis kiekviena galimybe dirbti su Vygiu, kurį, atrodo, visi gerbia kaip reikiant.
Intelektualumas. Visi sutaria, kad jo čia bus, kad jo reikia ir kad iš dalies jį irgi reikėtų suprasti kaip kokybės ženklą. Markas sako, kad pirmą kartą, kai jam teko dirbti su Vygio kūriniu, veržėsi mintys, kaip nesugadinti reikalo, kaip teisingai įgyvendinti kūrėjo sumanymus. „Man pačiam patinka intelektuali muzika, ir ji kažkur slypėjo, todėl „Kurak“ buvo tarsi proveržis“, – sako jis. Karolis pritaria, jog atėjęs į studiją ir girdėdamas kolegų įdainuotus kūrinius, jis tiesiog nuoširdžiai džiaugėsi, kad girdi gerą dalyką. „Man ši muzika atvėrė daug erdvės išreikšti nepažintą emocinį krūvį ir atrasti save kitaip“, – intriguoja Karolis.
Kaip šios asmenybės atrado save iš naujo ir kokių negirdėtų sudedamųjų dalių patys pridėjo į Vygio muziką, sužinosite „Kurak“ prisistatymo koncerte gruodžio 14 d. Menų spaustuvėje.
Video teaser: