Nestinga straipsnių mados temomis moterims, tačiau vyrų mados Lietuvoje tarsi nėra. Galima teigti, kad šioje srityje kaip reikiant kvepia lyčių nelygybe. Mėginame taisyti padėtį ir siūlome pažintį su dviem jaunais dizaineriais Pauliumi Valiūnu ir Dariumi Joniku, kurie slepiasi po pseudonimu LostFriday. Nors Lietuva apie juos mažai ką girdėjo, šio tandemo sukurtų drabužių jau netrukus bus galima įsigyti Berlyne! Vyrukai tokie paslaptingi, kad į klausimus atsakinėja tik raštu, o fotografuotis sutiko tik po ilgų įkalbinėjimų.
Trumpai:
Vardas, pavardė: Paulius Valiūnas ir Darius Jonikas.
Amžius: 27 ir 25
Išsilavinimas: nesileidžiant į smulkmenas – aukštasis universitetinis.
Pomėgis: drabužių dizainas ir tik jis, pagardintas savais ir kitų sukurtais muzikos garsais.
Mėgstamiausi dizaineriai: labiau įkvepia miestas ir joje sutikti žmonės.
– Kaip susipažinote ir nusprendėte kurti kartu?
– O, tai buvo taip seniai… Pamename tik tiek, kad esame bičiuliai jau daugybę metų. Tiek pat laiko ir domimės mada.Tad tam tikra prasme viskas įvyko natūraliai ir savaime. Abu turime idėjų, kurių šiandienė išraiška ir yra „LostFriday“.
– Kas jus įkvėpė kurti drabužius?
– Viskas prasidėjo nuo pirmųjų MTV laidų, plakatų ant sienos, besisukančių plokštelių patefone, dailės pamokų, noro išsiskirti ir atradimo, kad drabužis yra vienas saviraiškos būdų. 2010 m. pristatyta pirmoji kolekcija, o iki jos tikrai ilgas kelias. Tai studijų metai, gyvenimas svetur. Visada žavėjomės mada, grožiu, estetika ir, žinoma, visada buvo noras gerai jaustis, atrodyti. Tačiau susidurdavome su ne nauja ir akivaizdžia problema – vyrams Lietuvoje tiesiog sunku susirasti tinkamų drabužių. Tad „LostFriday“ yra viso to ir dar daugybės nepaminėtų dalykų išraiška.
– Ar tiesa, kad jūsų drabužių netrukus bus galima įsigyti Berlyne?
– Tikrai taip. Labai džiaugiamės, kad turėsime galimybę savo drabužius pristatyti Berlyne. Ten gyvenanti lietuvaitė Rūta Sluškaitė su bičiuliais atidaro parduotuvę „Wollen Berlin“, kurioje bus prekiaujama ir mūsų drabužiais.
– O kaip jų galima įsigyti Lietuvoje?
– Šiuo metu visi norintys pamatyti, pačiupinėti, įsigyti, užsisakyti „LostFriday“ drabužių, tai padaryti gali susisiekę su mumis. O ateityje – daugybė planų ir ambicijų, kurias ir siekiame įgyvendinti.
– Kaip gimsta jūsų kolekcijos?
– Sukurti modelį ir jį baigti – tai toks procesas, kuris reikalauja didžiulio susikaupimo, vienos kitos bemiegės nakties, pajuodusių paakių ir cisternų kavos. Ir žinoma, beprotiško beprotiško bėgimo. Juk vienaip ar kitaip patys nusistatome sau terminus, taip pat nepamirškime sezoniškumo ir panašiai. Tačiau sukurti eskizą yra kur kas paprasčiau nei jį materializuoti. Eskizų kūrimas reikalauja kūrybiškumo, tačiau savęs neprievartaujame – tai ateina savaime, neskausmingai ir be didelių pastangų. O idėjų materializavimas – visai kas kita. Čia kūrybos nedaug, tik ilgas ir kruopštus darbas.
– Ar kur nors jau buvo galima pamatyti jūsų darbus gyvai?
– Kol kas esame dalyvavę tik vieno butiko atidaryme Vilniuje ir „Positivus“ festivalyje Latvijoje. Tikime, kad viskam savas laikas. Tad ir neforsuojame procesų, kurie vienaip ar kitaip ateis. Turime daug ryžto ir ambicijų, kurie ir yra mūsų bene pagrindinė ir didžiausia varomoji jėga. Pasvajojame apie Berlyną, Londoną ir Niujorką. Rudeniui ir žiemai siūlome vyrams šiltesnių „LostFriday“ paltukų, jaukių megztukų, išskirtinę džinų liniją, o paskui žygiuosime į priekį ir stengsimės neleisti mūsų pamiršti.
– Kas jus įkvepia kūrybai?
– Miestas. Chaosas su begale skirtingų veidų, besikeičiančių garsų įvairove ir beprotišku tempu. Tas nesustojantis, vis judantis į priekį organizmas. Kartkartėmis priverčiantis stebėtis, atrasti, sugebant nepasimesti ir išsaugoti savo tapatumą. To mes ir siekiame kaip „LostFriday“. Šiuolaikiniam vyrui padėti išsaugoti savo tapatumą, išsiskirti ir turėti tvirtą savo įvaizdį.
– Ko gera, sergate profesine liga ir pastebite gerai arba blogai atrodančius vyrus gatvėse ar vakarėliuose?
– O taip! Tik, žinoma, per savo subjektyvią prizmę. Nesame linkę vertinti, kas blogai ar gerai atrodo. Labiau pastebime drabužio struktūrą, įdomesnius kirpimus ir detales. Vis dėlto pastebime, kad vyrai tampa drąsesni, pradeda labiau rūpintis savo išvaizda. Juk kaip esi apsirengęs, taip save ir pateiki, o kiti taip tave ir priima. Vis daugiau ir daugiau Lietuvos gatvėse gražiai apsirengusių vyrų. Nebereikia važiuoti į Londoną ar Niujorką. Dabar galime drąsiai spausti dešinę ir lietuviams.
– Ar „LostFriday“ sukurti drabužiai brangūs? O galbūt juos kurti kol kas tėra brangus malonumas?
– Labai taiklus ir korektiškas klausimas. Vienareikšmiškai – kol kas brangesnis malonumas mums yra kurti. Ar brangu rengtis „LostFriday“ drabužiais? Čia nesugebėsime išlikti objektyvūs. Tegul kiekvienas nusprendžia savaip. Visa, ką siūlome, – tai kokybė ir išskirtinumas, autentiškos detalės, įdomios konstrukcijos ir siluetai.
– Kaip visuomet jaustis madingam?
– Priklauso nuo individualaus pojūčio. Tačiau svarbu pernelyg neatsilikti. Madoje, kaip ir visose kitose srityse, kalbant metaforiškai, svarbu užčiuopti pulsą. To paprasčiausiai reikalauja šių dienų tempas. Nebent norisi užstrigti laike.
– Pastaruoju metu neretai vyrai skirstomi į hetero, retro arba metro (-seksualus)? Ar iš tiesų išnyko viduriukas? Ar vyras, vonioje užtrunkantis ilgiau nei moteris, – šių dienų norma?
Mados pasaulyje jau seniai jaučiamos vadinamosios unisex tendencijos, jau seniai drabužiuose išnyko sagų susegimas į moterišką ar vyrišką pusę, taip pat užtrauktukų įsiuvimai ir panašūs techniniai sprendimai. Visa tai labai paprastai panaikino ribą tarp to, kas vyriška ir moteriška. Žinoma, tai netaikoma visiems drabužiams. Ir nieko čia bloga, jeigu priešingų lyčių atstovai sugeba pritaikyti sau tuos pačius drabužius.
– Ar pasvajojate: butikas Paryžiuje, kolekcijos pristatymas Niujorko mados savaitėje, o jūsų drabužiais vilki visa „Real“ komanda?
– O jei visos tribūnos sirgalių, žiūrinčių „Real“ varžybas? Turime ambicijų, jas įgyvendinti atkakliai ir sieksime. Pirmiausia – nuosava studija, stipri ateinančio pavasario-vasaros kolekcija, dalyvavimas vienoje ar kitoje parodoje svetur.
– Ką pasirinktumėte kolekcijos reklaminiu veidu?
– Kaip tik laukiame atsakymo iš Mickey Rourke’o. (Šypsena.)
Eskizų kūrimas reikalauja kūrybiškumo, tačiau savęs neprievartaujame – tai ateina savaime, neskausmingai ir be didelių pastangų.