Tarptautinis gatvės šokio festivalis „Urban Essentials“ sugrįžta! Lapkričio 14–23 d. vyksiantis festivalis kviečia gatvės šokio mėgėjus ir kultūros puoselėtojus susitikti šokių kovose, simpoziume, seminaruose ir, žinoma, spektakliuose. Išsamiau apie artėjantį festivalį pasakoja organizatoriai, Vilniaus miesto šokio teatro ir mokyklos „Low Air“ įkūrėjai, Airida Gudaitė (A. G.) ir Laurynas Žakevičius (L. Ž.).
– Koks festivalis „Urban Essentials“ bus šiemet, ko galima tikėtis?
L. Ž.: Festivalis kvies leistis į artimesnę pažintį su gatvės šokiu, pristatys jo ištakas ir raidą akademiniame ir profesionalaus scenos meno pasaulyje. Jį atidarys ir uždarys hiphopo ir breiko spektakliai, vienas jų – „Vienudu“. Pasaulinė šio spektaklio premjera įvyko Prancūzijoje, o lapkričio 22–23 d. trupė „Low Air“ surengs premjerą gimtinėje. Beje, tam pasirinkta ypatinga erdvė – Sapiegų rūmai. Negana to, pernai tarp dalyvių išvydome olimpinėms žaidynėms besiruošiančią B-Girl Nicką, o dabar ji jau pasidabinusi olimpiniu medaliu toliau garsina Lietuvos vardą. Žinome, kad tą patį savaitgalį ji su savo komandos draugu B-Boy Menno treniruosis Vilniuje. Gali būti, kad aikštelėje žiūrovai išvys ir juodu.
– Kuo šis festivalis svarbus Lietuvai?
A. G.: Festivalis itin reikšmingas breiko, hiphopo, hauso, fanko šokių raidai. Pastebėjome, kad kokybiškų, tarptautinių gatvės šokio festivalių stygius uždaro mus mažuose savų studijų burbuluose. Kaip parodė praėjusių metų renginys, poreikis dalyvauti, dalytis, susipažinti, išbandyti savo jėgas šokio kovose išties didelis. Dalyvių ir žiūrovų susirinko apie 600 iš aštuonių skirtingų valstybių. Žinoma, daugumą jų sudarė jaunimas, kai kurie garsiai džiaugiasi, kad nereikia keliauti svetur, nes tarptautinio pripažinimo sulaukę gerbiami šokėjai atvyksta į Lietuvą. Tikimės, kad festivalis praplės žinias apie hiphopą, atvers erdvę diskusijoms apie šio šokio transformaciją, taip pat skirtingų kultūrų įtaką gatvės šokio raidai.
L. Ž.: Svarbu paminėti, kad galime džiaugtis Lietuvoje vykstančiais kokybiškais scenos meno festivaliais: „Naujasis Baltijos šokis“, „Sirenos“, „Contempo“, „Plartforma“ ir kt. Jie žiūrovams pristato šiuolaikinio šokio, cirko ir teatro kūrinius. Užtat „Urban Essentials“ išskirtinį dėmesį skiria urbanistinio šokio estetikai ir kultūros elementams, kurių stinga kituose Lietuvos festivaliuose. Europoje vyksta nemažai profesionalių hiphopo šokio festivalių, kurie siūlo ir spektaklių, ir šokio kovų – vien Prancūzijoje hiphopo atstovai ne tik dalyvauja pasirodymuose, bet ir vadovauja nacionalinėms šokio organizacijoms kaip CCN. Tai rodo, kad ši profesionalų bendruomenė pasirengusi siūlyti inovatyvių sprendimų, galinčių puoselėti kultūrą ir meną. „Low Air“ dalyvavimas Lietuvos sezono programoje Prancūzijoje ir partnerystė su Nacionaliniu choreografijos centru „Ballet du Nord CCN“ Bordo mieste nuteikia optimistiškai – dabar galime atversti naują puslapį ir Lietuvos gatvės šokėjams dovanoti daug nuotykių ir galimybių. Be to, kitose Baltijos šalyse panašių renginių kol kas nevyksta, taigi festivalis „Urban Essentials“ prisidės atskleidžiant ir plėtojant Lietuvos kultūros įvairovę.
– Festivalis šiemet truks savaite ilgiau. Kaip taip nutiko?
L. Ž.: Dirbtinai augti nesiekiame, mat ir su dabartine programa yra daug galimybių tobulėti. Vis dėlto norėdami šiemet žiūrovams parodyti spektaklius ne vieną, o keturis kartus, privalėjome programą paskirstyti per visą savaitę. Be to, šįsyk atvyks svečių ir iš už Atlanto, mat tarp teisėjų ir lektorių sulauksime vieno iš hauso šokio pradininkų Sekou Heru, taip pat ir kitų gerbiamų šokio elito atstovų.
– Į Lietuvą atvyksta gausybė svečių iš užsienio. Viena jų – B-Girl Frieda Frost. Kaip atrinkote festivalio komandą?
L. Ž.: Žvalgydamiesi svetur profesionalų, kuriuos norėtume pristatyti Lietuvai, galvojame, kas būtų naudinga mūsų šokio bendruomenei. Tad kviesdami atkreipiame dėmesį, kad šokėjai ir choreografai turėtų vertingos patirties, galinčios sujungti bendruomeninę, scenos ir akademinę veiklas.
Su B-Girl Frieda Frost susipažinome breiko teisėjų pasauliniame kongrese dar prieš olimpines žaidynes Portugalijoje, ten abu įgijome breiko teisėjo licenciją. Išsikalbėjome, kad ji yra viena aktyviausiai tyrinėjančių hiphopo ir breiko šokį moksliniu aspektu, rašo daktaro disertaciją, o tai labai siejosi su Airidos moksliniais siekiais. Norėjome į festivalį įtraukti ir akademinio turinio, tad pakvietėme ją į Airidos kuruojamą simpoziumą „Hiphop – susipynusių kultūrų groove’as“. Kai paaiškėjo, kad Frieda tapo viena iš olimpinių žaidynių teisėjų, labai nudžiugome, o B-Girl Nickai kovojant dėl aukso džiūgavome dar labiau, mat supratome galėsią Lukiškių kalėjime išvysti aukšto lygio šokėjas.
A. G.: B-Girl Frieda Frost yra ne tik aktyvi breiko šokėja ir kūrėja, bet ir gilinasi į šį šokį teoriniu, akademiniu lygmeniu. Tai viena pagrindinių priežasčių, lėmusių tokį pasirinkimą. Daugelis šokėjų yra praktikai, aktyviai dalyvaujantys festivaliuose, jie dalijasi neverbaline šokio kalba. Kalbant apie Lietuvos gatvės šokio bendruomenę, būtent įžodinto turinio mūsų lauke labai trūksta. Mes daug šokame, bet mažai kalbame, daug diskutuojame tarpusavyje, tačiau visas su šiuo šokiu kilusias problemas paliekame nuošalyje. Gal tai nėra blogai, bet daugelis jaunosios kartos atstovų pasigenda teorinių žinių, o šio šokio profesionalams kyla ateities perspektyvų, galimybių klausimų.
Kitas aktualus motyvas – lyties klausimas. Renginyje norime pristatyti daugiau moterų kūrėjų. Šokio kovose dalyvauja nemažai merginų, tačiau pastebėjome, kad ir patys atsirinkdami šokio kovų teisėjus pirmiausia vardijame šokėjus vyrus. Moterų lyderystė hiphopo šokyje verta atskiros diskusijos (galbūt kitais metais). Na, žinoma, ir šiųmetė olimpiada, šokis kaip sportas, breiko kovos, kuriose teisėjavo Frieda, jos patirtys, požiūris – tai dar vienas motyvas, nulėmęs mūsų pasirinkimą.