Recenzavo Goda Dapšytė
Repertuarą sekite www.bitesdance.lt
Ką jums reiškia kvėpuoti? O nekvėpuoti? Kiek galėtumėte išbūti be oro? Juk nustoję kvėpuoti tarsi nustojame gyventi. Pasaulis akimirkai sustoja ir apmiršta, kai kvėpuoti nustoja šalia esantis. Mus moko, kad oro gurkšnis gali išgelbėti gyvybę, o papildoma akimirka be jo – ją atimti. Meniniu tyrimu pagrįsto šokio spektaklio „Apnėja“ choreografė ir šokėja Erika Vizbaraitė tyrinėja būtent šį savotiškos kvėpavimo pauzės fenomeną.
Apnėja – tai kvėpavimo sustojimas, nutrūkimas 10 ir daugiau sekundžių. Po ilgos pertraukos į šokio sceną sugrįžusi E.Vizbaraitė naują savo spektaklį grindė ilgalaikiu ir iš pirmo žvilgsnio gana komplikuotu meniniu tyrimu: ne tik informacijos rinkimu, bet ir laisvojo nardymo ir miego eksperimentais. Spektaklyje nagrinėjamos keturios apnėjos formos: sausumos, vandens, miego ir mirties. Kiekviena iš jų atskleidžiama skirtingomis medijomis ar jų deriniais.
Gal todėl įdomiausios šio spektaklio grandys susijusios ne su judesiu, o su veiksmu. Ne įprastiniu sceniniu veiksmu, o veikiau veiksmais: oro sulaikymo–kvėpavimo–teksto junginiu, panėrimo ir išnėrimo kombinacija. Choreografija šiame darbe tampa labiau jungiamąja priemone, mediumu, sąsaja tarp performatyvių veiksmų, teksto (tekstų autorė – Goda Grigolytė) ir vaizdo projekcijų (vaizdo režisūra ir montažas – Dagnės Gumbrevičiūtės, vaizdo projekcijos – Domo Morkūno). Itin skirtingų šokėjų trio – Sigita Juraškaitė, Lina Puodžiukaitė ir Mykolas Jocys – ne tik įkūnija beores būsenas, bet ir tiesiogiai šoka nekvėpuodami tiek ilgai, kiek kiekvienam iš jų įmanoma.
Nors spektaklyje užgriebiama ir miego apnėja, kai kvėpavimas nutrūksta nevalingai, bet spektaklyje iš esmės koncentruojasi ties sąmoningu oro sulaikymu. Vlado Suncovo sukurtą scengrafiją sudaro su situacijos kontrole besiasocijuojantis gelbėtojo bokštelis, mini nardymo baseinas su visais priklausančiais atributais ir platesnes erdves (povandeninę, miego) atveriantis ekranas. Būtent tarp šių erdvių veikia pati E.Vizbaraitė, kurios jau išlavintas gebėjimas ilgam sulaikyti orą tampa pagrindine jos raiškos ir pasakojimo priemone.
E.Vizbaraitės mokytoja, choreografė Aira Naginevičiūtė prieš beveik porą dešimtmečių oro trūkumo situaciją (šokio kompozicija „Oro nėra“) labai konkrečiai tapatino su šiuolaikinio šokio kūrėjų situacija Lietuvoje. Praėjus porai dešimtmečių, E.Vizbaraitės spektaklyje oro trūkumas jau ne išorės primestas, o daugiausia valingas. „Apnėja“ kalba apie šiuolaikinį žmogų, jam kylantį oro trūkumą ir sąmoningo kvėpavimo (ir jo sulaikymo) suteikiamą galimybę patirti save visiškoje tyloje ir saviizoliacijoje bei per tai išsilaisvinti.
Rekomenduojama jei jums kartais trūksta oro.
Nerekomenduojama kamuojamiems hidrofobijos ar baimės uždusti.