Lietuva – ekshibicionizmo šalis!
Lietuviai visada buvo dvigubo gyvenimo mėgėjai. One.lt pradėjus teikti socialinio tinklo funkcijas, pamilome galimybę susikurti savo „aš“ tiksliai tokį, kokio norime: gražų, turintį daug draugų, turtingą. Tada atėjo Facebook‘as.
Gražumas ir šaunumas pradėtas kurti ne tik per nuotraukas ar komentarus „forumiuke“, bet ir per savo veiklos viešinimą. Vieni teišspaudžia „einu gamintis valgyt“ ar „klausau naujausio Shakira hito!“ kiti bando būti intelektualesni: „Sukonstravau nuostabią lazaniją“ (su prisegta nuotrauka), „Konferencijoje klausau Google atstovo, pristatančio naujas paslaugas“. Tačiau net ir šis virtualus ekshibicionizmas, leidžiantis nevaržomai transliuoti savo buitį, nėra riba.
Viskas kraustosi į mobiliuosius įrenginius. Jei statuso atnaujinimo langelį tiesiog perkeltume į mažą išmaniojo telefono ekraną, didelio technologinio pojūčio nepajustume. Bet juk šiuolaikiniai „aifounai“, „androidai“ ir „blekberiai“ moka daug daugiau!
Pirmas smagus dalykas, kurį prie savęs prijungė buitiškasis ekshibicionizmas – tai GPS (globalaus pozicionavimo sistema). Šis gali visiems tavo draugams-vojeristams transliuoti, kur dabar esi. Bet net ir tai mažai džiugina! Užtat, jei kaskart įėję į mėgiamą kavinę, visiems savo draugams pasakytume „laukiu skaniausio sūrio pyrago mieste!“ – jau atitiksime visus požymius: ir parodysime savo socialinį statusą, ir paskelbsime apie pomėgius, ir gal net sužinosime, kad koks senas bičiulis (su kuriuo nebūtinai norisi bendrauti) sėdi vos už kelių staliukų!
Taigi kalbame apie socialinę geolokaciją. Pritaikymų – milijionas, tačiau labiausiai prigyja tie, kurie geriausiai tenkina verslo interesus. Turbūt todėl vienas pirmųjų pasaulyje iškilo „vietos atsižymėjimų“ įrankis pavadinimu “Foursquare”. Ar prigis jis ir Lietuvoje? Ar toliau pateisinsime „Lietuva – ekshibicionizmo šalis!“ šūkį?
“Foursquare” Lietuvoje
“Foursquare”, naudodamasis GPS arba GSM antenų duomenimis, nustato įrenginio buvimo vietą ir pasako, kokie taškai yra aplink. Tereikia paspausti vietos, kurioje lankaisi, pavadinimą ir štai – apie tai sužino tavo draugai! O kad turėtum dar didesnę motyvaciją pranešti apie savo pamėgtas vieteles, įdiegta ir atlygių sistema. Apsilankei daugiausiai kartų tame taške – patapai meru. Jei taškas mato naudą iš tokios virtualios ir ekshibicionistinės lojalumo programos, jis merui gali padovanoti kokį paskatinimą. Tad ar Lietuvos įmonės įsitraukia į šį žaidimą? Deja, vis dar vangiai. Vieni tiesiog nieko negirdėjo, kiti ir girdėti apie naujienas nenori bei toliau klijuoja lipdukus ant popierinių kuponų.
“Coffee Inn” patirtis
Pabandėme pasidomėti, kurios įmonės Lietuvoje išnaudoja “Foursquare”. Be keleto pavienių ir nelabai aktyvių atvejų aptikome kavinių tinklą “Coffee Inn”, kuris jau ne pirmą kartą drąsiai eksperimentuoja su naujais socialiniais įrankiais. Tad kalbamės su vienu tinklo įkūrėjų Nidu Kiuberiu.
Nidas Kiuberis
Kodėl prasidėjote su “Foursquare”?
“Coffee Inn” visada buvo inovatyvus ir prieky mąstantis kavinių tinklas. Tai atsispindi ir kavoje (į Lietuvą atnešėme kavos išsinešimui kultūrą), ir maiste, ir, žinoma, komunikacijoje. Vieni pirmųjų pradėjome aktyviai naudoti Feisbuką, išsibandėme “Twitter”. Dabar norime išmėginti geolokaciją. Pirmiausia ją aptikę Niujorke, pagaliau sulaukėme ir Lietuvoje.
Kaip sekasi?
Suprantama, “Foursquare” yra daugiau žaidimas. Tačiau noras išbandyti, privertė iškart paleisti pirmą akciją. Rugpjūčio mėnesį kiekvienam merui (daugiausiai kartų apsilankiusiam vartotojui konkrečioje vietoje) dovanojome „Mero espresso“ . Rezultatai – per kelias savaites visose tinklo kavinėse įvykdytų užsiregistravimų kiekį padvigubinome nuo 200 iki 400. Dabar jų suskaičiuojame per 1000.
Bet kodėl to reikia? Juk skaičiai tokie maži!
Taip, žmonių žaidžiančių šį žaidimą nedaug. Tačiau jį žaidžia vadinamieji „ankstyvi įsisavintojai“, kurie mėgsta išbandyti visus naujausius žaislus. O šie žmonės, kaip taisyklė, yra socialiai aktyvūs bei taip patampa mūsų akcijos ambasadoriais ir neša žinią iš lūpų į lūpas. Kai kurie net nusifotografavo su dovanota kava ir nuotraukomis pasidalino bloguose. Mūsų komunikacijai tai yra labai svarbu.
Koks yra “Coffee Inn” kavinių “Foursquare” vartotojas?
Lyginant su visais Feisbuko fanais, “Foursquare” vartotojas yra šiek tiek vyresnis. Turbūt pirmiausia todėl, kad tai šiuo momentu reikalauja ypatingo domėjimosi bei išmaniojo (taigi ir brangesnio) telefono. “Foursquare” vartotoją matau kaip virš 22-erių metų technologiškai išprususį žmogų. Arba ir dar vyresnius, tačiau vis dar norinčius justi naujovių ir tendencijų pulsą. Žinoma, tai nesitęs ilgai – išmanieji telefonai pinga, juos įsigyja vis daugiau žmonių.
Kaip matai socialinės geolokacijos ateitį “Coffee Inn‘e”?
Turbūt labiausiai norėtųsi ją jungti su esama lojalumo kortele – Magic Card. Norėtume dar geriau žinoti, ką kurie klientai mėgsta, kuriose vietose ir kada lankosi bei ką perka. Šiuo metu ieškome įdomaus ir kūrybiško sprendimo, kaip sujungti papildytosios realybės, “Foursquare” ir QR kodų platformas.
“Cozy” patirtis
Taip pat kalbiname besiplečiančio restoranų tinklo „Cozy“ savininką Bernie ter Braaką, kuris visai neseniai paleido pirmąjį socialinės geolokacijos žaidimo pasiūlymą savo lankytojams.
Bernie
Kodėl Cozy prisijungė prie “Foursquare”? Kokių turite lūkesčių?
Pirmiausia – smalsumas. Norime patikrinti, kaip naujos technologijų bei socialinės žiniasklaidos formos gali paveikti mūsų verslą. Suprantame, kad tai labai naujas dalykas Lietuvoje, todėl didelių vilčių nededame. Dabar savo lankytojams dovanojame taurę vyno arba bokalą alaus, kai jie restorane apsilanko 10 kartų. Jei matysime, kad žmonės įsitraukia, sugalvosime daugiau premijų lojaliems lankytojams, jas aktyvuosime ir antrajame savo restorane Europos prekybos centre.
Ar pelninga tokiam verslui, kaip Cozy, diegti inovacijas, stebėti ateinančias tendencijas ar net jas nustatinėti patiems? Argi ne paprasčiau naudoti jau išbandytus ir veikiančius metodus?
Tai kiekvieno pasirinkimo reikalas – teisingai naudojant veikia visi išvardinti būdai. Tačiau aš pasirinkau sudėtingesnį ir mažiau pramintą kelią. Jei būčiau norėjęs paprasto būdo daryti verslą, tikrai nebūčiau atvykęs į Lietuvą.
Kaip manai, kokia “Foursquare” (ir kitų geolokacijos nustatymo paslaugų) ateitis Lietuvoje?
Tikiu, kad mobiliosios (taigi ir geolokacijos) paslaugos stipriai plėsis ateinančiais metais. Kaip Vakarų Europoje ar JAV, taip ir Lietuvoje. Todėl, tikiuosi, teigiamos ateities. Tereikia palaukti ir pamatyti, kuri paslauga nusistovės.
Meras: “Foursquare” padeda atrakinti miestą
Skomantas
Kaip minėjo Nidas, šiuo metu Lietuvoje “Foursquare” naudojasi naujausiomis technologijomis besidomintys žmonės dar vadinami „ankstyvaisiais įsisavintojais“ – tais, kurie pirmieji išbando paslaugas gyvai ir jei jas pamėgsta, paskleidžia draugams. Taigi ši žmonių grupė yra lyg technologinės naujovės nešėjai į mūsų kasdienį gyvenimą. Kalbiname vieną tokių ankstyvųjų įsisavintojų, 25-ių vietų mieste merą Skomantą Janonį.
Kas esi, ką veiki gyvenime?
Esu Skomantas, dirbu reklamos agentūroje, dar dirbu tėvu ir einu daugybės merų pareigas.
Kokia buvo pirma pažintis su “Foursquare”?
Perskaičiau turbūt kažkurio technologijų blogo RSS sraute – viena vertus, pasirodė žavi ir prasminga idėja, kurią jie patys apibūdina „unlock your city“, kita vertus – tai dar vienas media kanalas, o aš, be to, kad dirbu tėvu ir merais, dar dirbu ir reklamos agentūroje.
Kaip manai, kodėl žmonės taip mėgsta viešinti savo buitį?
Su “Foursquare” kitiems nurodai net savo buvimo vietą! Aš nemanau, kad žaisdamas “Forsquare” viešini buitį – į tuos barus, teatrus, kino, sporto sales ir bažnyčią aš einu nesislėpdamas. Atvirkščiai, norėdamas sutikti tam tikrus žmones. Sutikęs žmogų bare, nesakai – žinai, geriu alų, žinai, krapštau nosį (pats mato). Taip nesakai ir tinkle. Tuo tarpu draugas, žinodamas, kur tu esi, gali panorėti susitikti su tavimi. Arba užeiti į tą barą kitąkart. O informacija, kad tame bare yra būtent to alaus, po 7 litus, ir padeda “atrakinti” miestą.
Kaip vertini Foursquare galimybes Lietuvoje?
Aišku, tokie dalykai priklauso tik nuo žmonių – kas mane gali priversti naudotis “MySpace”? Vieniems sekasi, kitiems ne. Tačiau vadeles laiko vartotojai. Verslas savo dalyvavimu galėtų padėti projektui vystytis ir gyvuoti, nes dabar turbūt tik vieno kavinių tinklo savininkams nereikia aiškinti kas yra “Foursquare”, o 25 mano merijos apie tai net nenutuokia.
Ką norėtum pasakyti tiems verslininkams, kurie svarsto, ar įsijungti į “Foursquare” ir siūlyti premijas merams?
Pirmyn! Aišku premijos – ne vienintelis kelias. Tarkim, turbūt dar ilgai nebūčiau atradęs vienos meksikietiškos užkandinės, jei ne ten užsiregistravęs apie maistą išmanantis mano draugas. Kita vertus, smagiai prasineščiau, jei visos mano “užkariautos” vietos šiandien pasiūlytų po dovanėlę!
Mero marškinėliai
Užsienyje: nuo “Starbucks” iki užkandinių
“Foursquare” užsienyje naudoja daugybė didžiųjų tinklų: “Starbucks” suteikia dolerio nuolaidą kavai, McDonald‘s atsitiktine tvarka užsiregistravusiesiems dalina kuponus. Tačiau smagiausia, kai savo kūrybiškumą parodo mažojo verslo atstovai. Tai yra daug nuoširdžiau!
Štai viena užkandinė Milwaukee miestelyje (JAV) nusprendė surengti labdaringą renginį, paremtą “Foursquare”. Jo metu į kavinę sugužėjo beveik pusė to miestelio “Foursquare” vartotojų t.y. 161 žmogus ir visi užsiregistravo. Virtualus flashmobas! Akcijos metu surinkta apie 500 JAV dolerių, šiandien toje užkandinėje iš viso atlikta virš 7000 įsiregistravimų. O svarbiausia, kad ši istorija nuskambėjo žiniasklaidoje: ir socialinėje, ir tradicinėje.
Įžvalgos ateičiai
O kas toliau? Būtų naivu tikėtis, kad lokacijos nustatymo paslaugos sustos dabartinėje stadijoje. Neseniai rinką užplūdusių išmaniųjų telefonų su GPS funkcija vis dar daugėja, o “Foursquare” konkurentai, matosi, dar tik apšilinėja prieš ateinančias kovas. Juk žaidime dalyvauja ir “Google” bei Feisbukas! Taip pat jau dabar kuriamos paslaugos, kurios siūlo pastebėjus greitą telefono judėjimą (bei iš kitų požymių nustačius, kad tai automobilio vairuotojo telefonas), dėl saugumo neleisti rašyti SMS. Arba priartėjus prie akciją siūlančios vietos, gauti apie tai žinutę. Visa tai jau dabar naudojama ir nėra fantazija. Kol kas fantazija ir turbūt artimiausia interneto mada – papildytoji realybė (angl. augmented reality), kuri leis per išmaniojo telefono ekraną pamatyti visai naują savo miesto veidą.
Lokacijos nustatymas ir su ja susijusios paslaugos – tai tik pirmieji žingsniai šio virtualaus ir tikro pasaulio sujungimo link. Dideli pokyčiai mūsų mažuosiuose ekranuose jau visai čia pat. O juk jie taip jaudina!
„370“ popieriniame variante įvyko klaida. Šį straipsnį rašė ne Inga Norke, o Domantas Širvinskas ir visi laurai tik JAM.
Rašė: Domantas Širvinskas