Kriziniai 2010 m. turėjo prikelti madą iš lakudrinės nuobodybės skylės. Panašiai ir atsitiko. Dar 2009 m. Vilniuje paplito vintažas, jo nešiotojai, jo pardavėjai, jo dizaineriai ir jo perpardavėjai. Aišku, kad ne dėl per didelės mados tendencijų įtakos, o dėl pinigų stygiaus. Tačiau tai padėjo atrodyti unikaliau.
Vilniuje vis dažniau galėjai pamatyti netiražuotas originalų kopijas. Tai davė peno mados blogams atsirasti, į pastarųjų auditorijas orientuotiems renginiams, naujiems kūrėjams ir pan. Metai tarsi nieko nepakeitė, tačiau atkasė kažkur giliai slypėjusio mados nuovokumo. Nors didieji Lietuvos dizaineriai tai sunkiai pastebi, tačiau jie važinėja automobiliu, tai ką jie gali pastebėti? Ponias ponių šventėje? Palikite tai mums, mes vaikštom gatvėmis ir einam į vietas, kur tai matoma plika akimi.
1. 2010-aisiais Vilniaus gatves mindė guminiai batai kaip niekad dažnai, gracingai ir atpažįstamai. Lietingą šalį dešimtais metais pagaliau oficialiai pasiekė „Hunter“ botai, „Melissa“ bateliai, Vivienne Westwood aulinukai iš perdirbtos gumos ir pan. Visa tai vos vienos naujos parduotuvėlės, tiksliau vieno pirmųjų Lietuvoje „concept store“, nuopelnas. Crocs’ai, eikit šalin!
2. Vienas ryškiausių debiutų madoje – be abejonės, jauna dizainerė Milda Čergelytė (taip pat žinoma kaip mimi.c), kurios darbas puošė patį pirmąjį „37O“ viršelį (pamenate baklažano spalvos lūpas ir rankomis siuvinėtą aureolę?) dar balandį. Vainikuojant šiuos metus Mildos Čergelytės modelis ir vėl ant vieno iš dviejų, reziumuojančio 2010-us, šio numerio viršelių.
Kodėl būtent ji? Milda per vienus metus parodė gerokai drąsesnę lietuviškos mados pusę. O didžiausias jos nuopelnas – gausus skaičius eksperimentinių fotosesijų ir naujų idėjų bei mados pristatymas vaizdo klipų pagalba, kurie kaip ir priklauso naujajai kartai, buvo platinami visur, o daugiausia socialiniuose tinkluose. Visa tai skambia nata užbaigė jos kolekcijos „Silvestria“ pristatymas virtualiai.
virtual fashion show SILVESTRIA by MIMI.C from MIMI.C on Vimeo.
Nors Mildai dar tobulėti tikrai yra kur, laiko ji turi, o jaunos dizainerės debiutas tvirtas ir nenuginčijamas. Ta patvirtino ir šių metų rudeninė „Mados injekcija“, išrinkusi Mildą Čergelytę vieną iš konkurso laimėtojų.
Milda Čergelytė darbuose
3. Modeliai iš Lietuvos šiemet ir toliau judėjo viršūnėlėmis, skindamos sunokusius pasiūlymus iš tokių vardų kaip „Balenciaga“, Roberto Cavalli, „Calvin Klein“, Tom Ford, „Vogue“ viršeliai ir t.t. Pasaulio geriausiųjų modelių penkiasdešimtuke net 2 lietuvės: Edita Vilkevičiūtė (17 vieta) ir Julija Steponavičiūtė (47 vieta). Sunku net įsivaizduoti, kiek savo srities profesionalių ir gražuolių per 2010-us jos nukovė.
Julija
Edita
4. Vienas iš svarbesnių įvykių šalies ribose 2010 m. – žurnalo „Express Mada“ virtimas „L‘Officiel“. Laukėme Paryžiaus couture kvepiančio leidinio, gavome tik naują užrašą ant viršelio. Tačiau per daug kritikuoti nesinori – viskam savas laikas.
5. Juozo Statkevičiaus pavasaris/vasara 2011 šou – už atviras duris visiems ir pilnutėlę areną gerbėjų. Kolekcija tokia pati kaip ir visada, tačiau aura jau kitokia – Lietuvoje mada tampa demokratiškesnė ir apsiriboja ne tik „Žmonių“ puslapiuose besišypsančiais veidais.
6. Kita jauna dizainerė Eglė Čekanavičiūtė atradimas ne tik mums, bet ir „Dior“ mados namams. Tiesa, ji pirmiausia padrebino Londono mados grindis savo baigiamąja ortopedinės įrangos įkvėpta kolekcija „Central Saint Martins“ koledže ir taip išsikovojo darbo vietą „Christian Dior“ mados namuose Paryžiuje. Sakytume, svajonių debiutas, ne kitaip. Ir teįkvepia jaunėlius.
Eglė kairėje
7. Kuo dar šiemet lietuviška mada liko tokia pati, tačiau 2010-aisiais šiek tiek pakito? Be abejo, gatvės stiliumi ir vis gausėjančiais jaunų mados mylėtojų būriais. Turbūt reikėjo visus metus Vilniaus gatvėse vaikščioti užsimerkus, kad nepastebėtum vis originaliau ir drąsiau besirengiančių jaunuolių, pamažu lipančių iš pilko ir niūraus tėvų laikų palikimo t.y. baimės atrodyti kitaip.
8. Ta proga internetinėje erdvėje daugėja lietuviškų stiliaus blogų, fiksuojančių stilingus praeivius. Svarbiausia, kad pastarieji nebebijo prisipažinti esantys „recessionist’ais“ ir „recessionist’omis“. O tie blogeriai-naujokai tai: stilingaamuse.blogspot.com, spintosguru.lt, popadu.wordpress.com, le-madame.blogspot.com, infashion.blogas.lt ir kt.
9. Vyriška elegancija pagaliau įsisuko į drąsių ir savimi pasitikinčių Lietuvos merginų drabužines. Čia vis dar populiarus „militarizmas“ ir kareiviško tipo batai, vyriški marškiniai ar kostiumai bei įvairios aprangos detalės. Kai tuo tarpu vyrai nebesiparina į švarko atlapus įsisegti gėlę ar pasirišti po marškinių apykakle kaspiną. Visi lygūs visi skirtingi pamažu įgauna prasmę ir madoje, ir Vilniuje.
Vyriškis „Lofto“ vakarėlyje „Gaga Mode“
10. Taip, negražu būtų pamiršti “Lofto” iniciatyva surengto “Mados savaitgalio”. Už suburtą westendišką turgelį bei ryškų modistų vakarėlį. Kitąmet tikimasi tęsinio, tik su daugiau griausmo.
11. Masiškai visame pasaulyje visus kitus stilius suėdęs hipsterių stilius, ne, netgi ne stilius, o gyvenimo būdas – oficialiai mirė. Tai “37O” patvirtino ir Londono gatvių madą akylai stebinti rašytoja ir žurnalistė Kristina Sabaliauskaitė. Vilniuje jis irgi ant nuobodybės ribos, todėl ir čia jo dienos suskaičiuotos.
Ar mes pasigesim ūsiukų, vyriškų marškinėlių giliom iškirptėm, moksliuko įvaizdžio ant tų, kurie išties niekad gerai ir nesimokė, bedioptrinių akinių raginiais rėmais, vieno bėgio dviračių plonomis padangomis, sintezatorių kiekviename namudiniame tūse, pigių retro aksesuarų, naujosios kartos linksmybių su mirusiais polaroidais (o dar geriau polaroido aplikacijomis sumaniajame telefone)? Tiksliau visko viename? Manytume, kad ne. Laikas naujai bangai. Kokia ji bus? 2011 m. parodys.
Rašė: Deimantė Bulbenkaitė, Jurgita Krukauskaitė, Inga Norke